2012. szeptember 29., szombat

Almatorta mogyoróval

Almaszezon lévén egyre többször fog terítékre kerülni ez az egyébként általunk nem túl szívesen fogyasztott gyümölcs. Sajnos nem szeretjük igazán, mert időről időre sikerül elég sokat elfogyasztani belőle, hogy megunjuk egy-egy évre. Szerintem vagyunk páran így vele - újra csak sajnos.

De valamelyik nap egy öreg néni árulta almácskáit az utcán, olyan kis ütött-kopott almái voltak, de látszott rajtuk, hogy ezek tényleg "bio"gazdaságból származnak :) Gondoltam, ha magába nem is, de egy egy kis sütibe jó lesz, vettem is három kilót. 

Itt az első elkészült remekmű, melyet a Nosalty honlapján található receptből készítettem el. Köszönet ezért a receptért a féltöltőnek, ugyanis fantasztikus lett.

A tésztához linzi tésztát használtam:


  • ~30 dkg liszt
  • 20 dkg margarin (sajnos vajam nem volt itthon)
  • 10 dkg cukor
  • 1 tojás
  • csipet só
  • kicsi sütőpor (tudom, hogy ez nem fontos kelléke ennek a tésztának, de így kicsit ruganyosabb lesz)
   A tészta elkészítéséhez a lisztet, sót, sütőport és a cukrot összekeverem. A margarint (vagy vajat) lágyra melegítem (vagy ha időben eszünkbe jut, pár órára kivéve a hűtőből kellően megolvad). Arra vigyázni kell, hogy ne folyjon, mert akkor a tészta állaga nem lesz kellően egynemű és túlságosan sok lisztet fogunk belerakni. A lisztes keveréket összemorzsoljuk a margarinnal, majd amikor már nincs egyben margarin, belekeverjük a tojást. Ezzel szépen összedolgozzuk. Az összeállt tésztát, ha nincs időnk folytatni, berakhatjuk a hűtőbe pár órára, rontani nem fog rajta :)


Kettéválasztjuk a tésztát háromnegyed - egynegyed részre. A nagyobbik darabot elkezdjük kinyújtani kör alakra, hogy aztán azt belefektessük egy pite formába, melyet előtte kikenünk egy kis vajjal vagy margarinnal. A másik felét kinyújtjuk ugyancsak körülbelül kör alakra és 1-1,5 cm-es csíkokra vágjuk, hogy a tetején a rácsokat el tudjuk készíteni.

Közben bekapcsoljuk a sütőt 180 fokra, hogy előmelegedjen.

A töltelék:
  • kb. egy kilogramm alma
  • 100 gramm mogyoró
  • 4 evőkanál víz
  • 4 evőkanál nádcukor
  • fahéj
  • lekvár (nálam vegyes gyümölcsös sütős lekvár volt, nagyon finom lett vele)


A lekvárral megkenjük a piteformába tett tésztát. Elég vékonyan, bár ez valószínűleg lekvártól függ, ha valami nagy gyümölcstartalmú, vagy gyümölcsdarabokat tartalmazó lekvárt tettem volna rá, valószínűleg sokkal többet használtam volna. Így csak kb. 2-3 kanállal kentem szét az alján. 
Az almát megpucoljuk, kicsi csíkokra vágjuk és a piteformába rakjuk. Nem kell megpúpozni a formát - bár ez is valószínűleg ízlés kérdése. Ezek után rádobáljuk a mogyorót (vagy diót). (Nekem egész mogyoróm volt csak itthon, azt egy kicsit mozsárban összezúztam, ez is tökéletes volt)
Ezek után felfőzzük a vizet a nádcukorral és a fahéjjal úgy, hogy kicsit karamellizálódjon a cukor. (Tehát forraljuk egy pár percig). Rákanalazzuk a szirupot az almára és a csíkokat is rárakjuk a töltelékre.

A tetejét kicsit lekenhetjük tojással.

180 fokon kb. 30 percig sütjük.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése