2013. április 1., hétfő

Fonott kalács és briós

A két sütemény ugyanabból a tésztából készül, csak kicsit más formázással és más hőfokon.

A tészta gyúrt élesztős:

1000 gramm liszt
100 gramm vaj
100 gramm porcukor
40 gramm élesztő
10 gramm só
500 ml tej
4 db tojássárgája

A lisztet átszitáljuk miközben a tejet szobahőmérsékletűre melegítjük. A tejben feloldjuk a porcukrot, majd beletördeljük az élesztőt.
A tálba szitált liszt közepébe mélyedést készítünk és beleöntjük az élesztős tejet. A mélyedés széléről annyi lisztet keverünk a tejhez, hogy tejföl állagú legyen (kovász), majd egy kicsit meghintjük a tetejét is. 40°C-on érleljük addig, amíg a liszt a tetején elkezd szétrepedezni.

Ekkor elkezdjük összegyúrni az oldalán lévő liszttel. A vajat megtörjük, vagy megolvasztjuk kissé és hozzákeverjük a tésztához és a sót, majd egyesével hozzáadagoljuk a tojássárgáját is. Amikor már szép gömbölyű tésztát tudunk formálni belőle, a tál alját meghintjük liszttel és beletesszük a tésztát. A tésztára is szórunk lisztet, majd 40 °C-on körülbelül 20-40 percig kelesztjük, amíg a tészta fel nem lazul, térfogata meg nem nő.

Miután megkelesztettük a tésztát jöhet a formázás.

A formázás többféleképpen történhet mind a briós, mind a kalács esetén.

A brióshoz én Tücsökbogár blogját használtam. Itt több módszert is lehet találni, az én kedvencem a japán fonásos briós.


Amikor elkészültünk a formázással, megkenjük a briósok felületét tojással és körülbelül 20-25 percig kelesztjük még őket. Amikor már szépen megkeltek, újra megkenjük tojással a felületüket és 210 °C-on megsütjük őket enyhén gőzös sütőtérben (Én egy hőálló edénybe szoktam vizet rakni a sütőbe és az párologtat eleget, hogy gőzős legyen a sütő. Arra azonban vigyázni kell, ha a víz elfogy belőle, ne közvetlenül a hideg csapvízzel töltsük után, mert utána csak sirathatjuk a jó kis edényünket - velem ám nem történt ez még meg, nem tapasztalatból írom :))










 A fonott kalácsot is lehet négyes és hatos és még ki tudja mennyi fonással végezni.

Én a hatos fonást a youtuberól tanultam: http://www.youtube.com/watch?v=udTbJAbnwVc
Szerintem nagyon jó videó és nagyon egyszerű.

A fonott kalácsot alacsonyabb hőfokon, bk. 190-200°C-on és hosszabb ideig, kb. 15-25 perc, sütjük.

Nem ez a legjobban sikerült fonásom, de ez maradt épp, mire a fényképezésig jutottam.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése